Wednesday, April 22, 2009

Ekonomik Krizin Sosyal Etkileri


Time dergisi, 15 Nisan 2009 tarihli sayısında ekonomik krizin sosyal hayata etkilerine dair bir araştırmaya yer veriyor. 1000 kişiyle yapılan araştırma sonuçları, “Büyük Gerileme” olarak adlandırılan ekonomik krizin önceliklerimizi ve paramızı harcama şeklimizi nasıl etkilediğine ışık tutuyor. Dergi, araştırma sonuçlarını “Amerika Tutumlu Bir Ülke Oluyor” başlığında özetliyor.

İşte Time dergisinin araştırmasından bazı çarpıcı sonuçlar:
• %63 kriz başlangıcından beri masraftan dolayı eğlenceyi azalttı.
• %56 restoranlara daha az gidiyor.
• %49 kıyafete daha az harcıyor.
• %46 daha az sinemaya gidiyor.
• %43 eskisinden daha çok haber izliyor.
• %39 planladığı bir geziyi ya iptal edıyor ya da erteliyor.
• %39 indirimli marketlerden daha çok alışveriş yapıyor.
• % 38 spor müsabakalarına daha az gidiyor.
• %37 alışveriş yaparken daha çok kupon kullanıyor.
• %34 masraftan dolayı doktora gitmiyor.
• %32 krizdn kaynaklanan stres dolayisyla uyku problemi yaşıyor, %20 depresyonda olduğunu söylüyor.
• %28 alkol için daha az harcıyor.
• %25 daha az kumar oynuyor.

Bundan önce 1930’lardan beri yaşanan diğer ekonomik krizlerden farklı olarak, bu kriz herkesi, ya bizzat ya da korkusuyla etkilemiş görünüyor. Sağlıktan alışverişe, eğlenme alışkanlıklarına kadar, krizin, insanların davranışlarını etkilediğini gösteriyor araştırma sonuçları. Michigan’da işten çıkarılan bir çift, “makarna yapmanın 101 değişik yolunu öğrendik” şeklinde ifade ediyorlar yaşadıkları değişimi. Araştırmaya katılanların yüzde 61’i, kriz bitse bile artık eskisinden daha az harcayacaklarını söylüyor. Bu da, kriz dolayısıyla artan tutumluluğun, uzun vadeli bir alışkanlığa dönebileceğinin sinyallerini veriyor.
Bu sonuçlar, gecen hafta Economist dergisinin yer verdiği araştırma sonuçlarıyla da paralellik gösteriyor. Economist , Amerika’da krizle birlikte tüketim kültürünün de değiştiğini tesbit etmişti araştırma sonuçlarına dayanarak. Time dergisinin araştırma sonuçlarını yorumlayan Nancy Gibbs’ de benzer şekilde, “tüketim kültürü bizi daha fazlasını harcamaya sevk ediyordu, tutumluluk kültürü ise, elde edebildiğimize minnettar olmaya yöneltiyor” şeklinde ifade ediyor yaşanan değişimi.

0 comments:

Post a Comment