Saturday, April 25, 2009

Arranged

Bir bağımsız yapım daha: Arranged (özür dileyerek tekrar dile getiriyorum ki Türkiye’ye hangi isim ile geldiğini bilemiyorum. Hatta Türkiye’de gösterildi mi onu da bilmiyorum. Yardımcı olan arkadaşlara teşekkür ederim ) Film 2007 yapımı. Brooklyn International Film Festivalinde en iyi film ödülünü ve Washignton Jewish (Yahudi) Film Festivalinde de seyirci özel ödülünü almış orijinal bir film.
Filmin hikayesi kısaca şöyle: Brooklyn’de bir ilköğretim okulunda ilk kez öğretmenliğe başlayan bir Müslüman (Nasira)ve bir Yahudi (Rochel) kadın kendilerini diğer öğretmenlerden biraz farklı hissedince çareyi birbirleriyle yakınlaşmakta bulurlar. Ve bu yakınlaşma birbirlerini daha iyi tanımalarını sağlayarak onlara bir dostluğun kapılarını açar.
Peki bu iki kadını birbirlerine yaklaştıran neden neydi? İlk olarak ikisi de kadındı, geleneklerine bağlı iki kadın. Bu büyük bir adımdı onlar için çünkü çevrelerindeki diğer “modern” kadınlar onları anlamasa bile onlar bir birbirlerini, neden daha mutaassıp giyindiklerini, neden bir sevgililerinin olmadığını, neden bazı şeyleri yiyip bazı şeyleri yiyemediklerini anlayabiliyorlardı. Hatta okulun müdiresi (dikkat edin o da bir kadın) ikisini çağırıp “Kadın hareketi diye bir şey oldu. Siz niye hala böylesiniz. Gidin daha modern bir şeyler alın, giyinin. Bakın parasını ben veriyorum.” mealinde bir şeyler söylediğinde ikisi de bir birine bakıp gülebiliyorlardı. Ve bu sahne bana bazı insanların nerede olurlarsa olsunlar hep aynı kafa yapısına sahip olduklarını ve nedense bazı insanların “dindar” olmaya zorlanmadıklarını dindar olmayı seçtiklerini bir türlü anlayamadıklarını gösteriyordu.
Filmde dikkatimi çeken bir diğer nokta ise, Rochel’in ailesinin, kızlarının Müslüman bir arkadaşının olmasına tamamen karşı çıkmalarına rağmen Nasira’nın ailesinin, kızlarının Yahudi bir arkadaşı olmasına şaşırmakla birlikte gayet hoşgörülü davranması idi. Film, akıcı, eğlenceli, objektif ve bir buçuk saatlik uzunluğu ile çok ideal bir aktivite olabilir. Zamanı olanlara...

http://www.imdb.com/title/tt0848542/

2 comments:

Nurdan Ozarslan said...

Film gercekten de cok ilginc, boyle bir filmin varligindan haberim yoktu acikcasi,
konusu cok ilgimi cekti insallah en kisa zamanda izlemeyi dusunuyorum,
Paylasim icin tesekkurler

Mirkena Ozer said...

Ben bu filmi duymustum ama bu yorum seyretmeye daha cok tesvik etti. Filmi cok begendim.Insan'a gelecege dair umit verici.Mudurenin halleri abartili ve gercek disi buldum biraz. Amerika'da genelde is verenler bu kadar acik elistirmezler kisinin ozel tercihlerini.Belki arkalarinda konusur belki icten gecirir ama dava acar veya sikayet eder korkusuyla bu kadar cesur tenkit etmezler.Belki mudurenin tavri bu iki kadinin yakinlasmasinda onemli rol oynadigi icin filmde yer almasi lazimdi.
Ikinci husus keske bu film gercek bir hayat hikayesine dayandirilibilseydi diye icimden geciriyorum.Cunku soyle bir kannat mevcut :insanlar dinlerine ne kadar cok bagli ise o oranda baska dinlerden insanlarla iliski kurmalari az egilim gosterirler.Bu kabule gore hasidic bir yahudi bayanla muhafazakar, (arap asilli!)bir musluman bayanin bu denli samimi arkadaslik kurmasi gercek disi gorulebilir.
Aslinda mantik olarak dinlerin ozu birdir diye kabul ediyorsak bu ize yakin olan insanlr daha cok ortak zeminn bulabilirler. Filmdeki gibi hayat tarzlari birbirine benzedikleri icin bu bayanlar daha cok yakinlastilar.Bu tur ornekler gercek hayatta daha cok gormek temenisi ile...

Post a Comment